بوریک اسیدBoric acid
بوریک اسید
0 (0)

0دیدگاه کاربران

در انبار موجود نمی باشد

بوریک اسیدBoric acid

0 (0)

0دیدگاه کاربران

نقد و بررسی

بوریک اسید

بوریک اسید

اسید بوریک B(OH)3 که به آن هیدروژن بورات، بوراسیک اسید، اسید ارتوبوریک یا بوریکوم  اسید نیز می‌گویند، یک اسید ضعیف بور است. بورات ها، اصطلاح کلی مرتبط با مواد معدنی حاوی بور مانند بوراکس و اسید بوریک، معمولاً در بسترهای نمک خشک شده بیابان ها یا مناطق خشک (مانند دره مرگ درکالیفرنیای آمریکا، ترکیه و چین) یا سایر مناطق جغرافیایی که ذخایر مشابهی را در معرض دید قرار می دهند، منشاء می گیرند. (مانند کوه های آند در آمریکای جنوبی). بوریک اسید یا ساسولیت عمدتاً به فرم آزاد در برخی مناطق آتشفشانی مانند منطقه ایتالیایی توسکانی، جزایر لیپاری و ایالت نوادا در ایالات متحده، یافت می شود.

در زمان آتشفشان، مخلوط با بخار، از شکاف های موجود در زمین خارج می شود. همچنین به صورت ترکیبی با بسیاری از مواد معدنی طبیعی یافت می شود، مانند:  بوراکس، بوراسیت، اولکسیت (بوروناتروکلسیت) و کولمانیت. اسید بوریک و نمک های آن در آب دریا یافت می شود. همچنین در گیاهان از جمله تقریباً همه میوه ها یافت می شود. اسید بوریک اولین بار توسط ویلهلم هومبرگ (1652-1715) از بوراکس، از طریق اسیدهای معدنی تهیه شد و نام sal sedativum Hombergi  (نمک آرام بخش هومبرگ) به آن داده شد. با این حال، بورات‌ها، از جمله اسید بوریک، از زمان یونانیان باستان برای تمیز کردن، نگهداری غذا و سایر فعالیت‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفتند.

به طور کل اسید بوریک از واکنش سنگ معدنی کولمانیت با اسید سولفوریک یا  از واکنش بوراکس با یک اسید معدنی بدست می آید. واکنش کولمانیت در محلول اسید سولفوریک منجر به تشکیل اسید بوریک و گچ می شود، بلورهای گچ رسوب می کنند و بوسیله عمل تبلور، اسید بوریک تولید می شود.

اسید بوریک یکی از رایج ترین بورات های تولید شده است و به طور گسترده در سراسر جهان در صنایع دارویی و آرایشی و بهداشتی، به عنوان مکمل غذایی، ضد شعله، در ساخت شیشه و فایبرگلاس و در تولید نگهدارنده های چوب برای کنترل آفات و قارچ استفاده می شود.

 

کاربرد بوریک اسید

هرچه اطلاعات بیشتری در مورد خواص مفید اسید بوریک کسب شود، بیشتر از آن در طیف گسترده ای از محصولات مصرفی و صنعتی استفاده می شود. چند مثال رایج:

 

 مواد دارویی و آرایشی:

اسید بوریک یک ضد عفونی کننده ملایم و همچنین یک اسید ملایم است که از رشد میکروارگانیسم ها در سطوح خارجی بدن جلوگیری می کند. معمولاً در محلول‌های لنزهای تماسی، ضدعفونی‌کننده‌های چشم، داروهای واژن، پودر بچه، داروهای ضد پیری و کاربردهای خارجی مشابه استفاده می‌شود.

 

 مکمل های غذایی:

اسید بوریک و سایر بورات ها به طور فزاینده ای در مکمل های غذایی بدون نسخه به عنوان منبع بور استفاده می شوند. تصور می‌شود که بور دارای ارزش درمانی بالقوه در ارتقای سلامت استخوان و مفاصل و همچنین تأثیر محدودکننده بر علائم آرتریت است. توجه به این نکته ضروری است که اثرات سلامتی اسید بوریک و مکمل‌های مبتنی بر بور بر اساس مطالعات بسیار جدید و یا صرفاً بر اساس ادعای سازندگان مکمل‌ها است.

 

 بازدارنده های شعله:

اسید بوریک از انتشار گازهای قابل احتراق حاصل از سوختن مواد سلولزی مانند پنبه، چوب و محصولات مبتنی بر کاغذ جلوگیری می کند. فوتون ها، تشک ها، مبلمان روکش شده، عایق ها و تخته گچی از اقلام رایج مصرفی هستند که از اسید بوریک به عنوان ضد شعله استفاده می کنند. پلاستیک ها، منسوجات، پوشش های تخصصی و سایر محصولات صنعتی نیز حاوی اسید بوریک هستند تا توانایی مقاومت در برابر شعله های آتش را تقویت کنند.

 

 شیشه و فایبرگلاس:

شیشه‌های مقاوم در برابر حرارت، بوروسیلیکات و سایر شیشه‌های مخصوص به اسید بوریک و سایر بورات‌های مشابه برای افزایش مقاومت شیمیایی و دمایی شیشه متکی هستند. لامپ های هالوژن، ظروف فر، ظروف شیشه ای قابل مایکروویو، ظروف شیشه ای آزمایشگاهی و بسیاری از اقلام شیشه ای روزمره با افزودن اسید بوریک تقویت می شوند. اسید بوریک همچنین به فرآیند الیاف سازی فایبرگلاس کمک می کند، که در عایق فایبر گلاس و همچنین در فایبرگلاس نساجی (یک ماده پارچه مانند که معمولا در اسکی، تخته مدار و سایر کاربردهای مشابه استفاده می شود) استفاده می شود.

 

 نگهدارنده چوب و کنترل آفات:

اسید بوریک منبع رایج ترکیبات بور است که در فرمولاسیون محصولاتی که قارچ ها و حشرات را کنترل می کنند استفاده می شود. قارچ ها گیاهانی هستند که فاقد کلروفیل هستند و باید منبع غذایی خارجی داشته باشند (مانند سلولز چوب). ترکیبات بور از رشد قارچ جلوگیری می کند و ثابت شده است که یک نگهدارنده چوب قابل اعتماد است. به طور مشابه، اسید بوریک در استخرها و چشمه های معدنی به عنوان جایگزین ایمن تر و با خاصیت نرم کنندگی بیشتر به جای کلر استفاده می شود.

اسید بوریک، بوراکس و سایر نمک ها معمولاً برای نرم کردن آب استخر و جلوگیری از آلودگی استفاده می شوند. اسید بوریک یک محصول طبیعی و محبوب کنترل حشرات است. بر خلاف اسپری‌های هورنت یا مورچه، اسید بوریک با استفاده از مواد شیمیایی بسیار سمی، حشرات را از بین نمی‌برد. بلکه به‌عنوان یک خشک‌کننده عمل می‌کند که بسیاری از حشرات را با ایجاد ترک‌ها یا شکاف‌های ریز در اسکلت بیرونی آن‌ها آب‌گیری می‌کند. این در نهایت باعث خشک شدن آنها می‌شود. “نمک” اسید بوریک نیز با متابولیسم الکترولیتی بسیار ساده آنها تداخل دارد.

 

کاربردهای دیگر:

اسید بوریک معمولاً در متالورژی برای سخت کردن و پردازش آلیاژهای فولادی و همچنین برای کمک به استفاده از مواد آبکاری فلز استفاده می شود. در پوشش‌های سرامیکی و لعابی، چسب‌ها، به عنوان روان‌کننده و در بسیاری از محصولات مصرفی و صنعتی دیگر استفاده می‌شود.

نمایش کامل نقد و بررسی
کیفیت
0
قیمت
0
قیمت نسبت به کیفیت
0
دیدگاه خود را در باره این کالا بیان کنید افزودن دیدگاه

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

    هیچ پرسش و پاسخی ثبت نشده است.

پرسش خود را درباره این کالا بیان کنید

ثبت پرسش
انصراف ثبت پرسش